Tänk om vi tog oss tid – något vi sällan gör – att köra kors och tvärs på gatorna i en fantastisk stad, som till exempel Paris?

Paris – namnet självt minner om drömmar, ideal och känslor. Även för en parisare. Men Paris är också, när det kommer till mer vardagliga angelägenheter, något av en urban katastrof. Stadens stadsplanerare verkar fast beslutna att skapa kaos i trafiken. Men ändå är bilen det enda som kan transportera dig smidigt från en stadsdel till en annan – från en värld till en annan. Särskilt nattetid.

Bil i tunneln

Vals i Vendôme

Vi glider fram längs gatorna och förflyttar oss mellan två olika världar: Place de la Bastille, en hyllning till revolutionen och fortfarande den plats där arga demonstranter samlas, och Place Vendôme, palatsen och juvelerarnas hem, en vacker men reserverad plats som med dess strama, högst formella människor påminner om kejsartiden.

Endast sex minuter skiljer dessa två världar åt: de separeras av Rue Saint Antoine, Rue de Rivoli och Rue de Castiglione. Den sistnämnda går plötsligt över i något som närmast kan beskrivas som en kullerstensparkett, slät som ett dansgolv. Här frestas man nästan att snurra omkring med bilen i en vals runt Vendômekolonnen mitt på torget.

Och så plötsligt är det bara där. Eiffeltornet. Alla vet hur det ser ut, men du kan inte undgå att bli överraskad över hur stort det är. Från Bir-Hakeim-bron, även den konstruerad av nitat järn, är Eiffeltornets storlek perfekt, helt i harmoni med omgivningen.

Vi skulle gärna stanna och beundra, men det finns ett annat välkänt byggnadsverk i Paris som vi vill ta en närmare titt på: Périphérique Parisien. Här finns det kanske inte lika mycket att beundra. Tja, om du inte räknar de gånger du korsar någon av ringmotorvägens alla broar. Fyra är för fotgängare och 17 är för tunnelbana och tåg.

När vi färdas över dem syr vi ihop floden Seine som delar Paris i två. Pont-Neuf, stadens äldsta bro. Pont Alexandre III, med sin praktfulla barockstil, som tar dig från Champs-Élysées till Les Invalides och Napoleons grav. Pont de Grenelle, på vars centrala bropelare vi hittar planskissen för Frihetsgudinnan, där hon tittar ut över havet mot sin storasyster i New York som galjonsfiguren på ett fartyg.

Eiffeltornet – Paris

Suddar ut gränserna

Paris delas i två av floden Seine. Två sidor som under många år stod i stark opposition till varandra. På vänster sida fanns konstnärerna, studenterna, antietablissemanget; till höger, La Bourse (börsen) [stock market], stadens vackraste områden och Palais Royal, det kungliga slottet.

Nuförtiden har gränserna suddats ut; på den vänstra sidan hittar du olika regeringsbyggnader och samtidskonsten återfinns till stor del på den högra.

Och nu vidare till världens vackraste aveny, enligt fransmännen, som sällan visar sig blygsamma när det gäller deras nationalarv. Hur som helst, Champs Élysées kan faktiskt göra en besviken. Till att börja med är det aldrig helt tomt, inte ens fram på småtimmarna, och de små service-vägarna som en gång i tiden gick längs med avenyn och som gjorde det möjligt att fönstershoppa från bilen är borta.

Périphérique Parisien, ringmotorvägen som går runt Paris stadsgräns, är Frankrikes mest trafikerade väg. Här kastar stadens invånare bort flera timmar varje dag på att masa sig fram i snigelfart stötfångare mot stötfångare. Men på natten ligger vägen öppen. Med en hastighetsgräns på ca 80 km/h är vi långt från Magny-Cours, men det är ändå stor skillnad mot de 50 km/h som gäller på stadens största avenyer. Med farthållaren på tar det en halvtimme att köra en vända. Jag cirkulerar runt staden, som ett flygplan på väg in för landning, och väljer en ny infart bland Paris 36 stadsportar.

Varje gata i Paris har en historia att berätta. Och bilen har varit det perfekta färdmedlet att höra dem från. Nu ska vi se ... vilka delar av Paris hinner vi besöka innan gryningen?

Mer under Hemliga rutter

Amsterdam

Amsterdam är mer känt för sina kanalbåtar och cyklar än bilvänliga gator. Motorjournalisten Victoria MacMillan Bell reste till Nederländerna, Royal Dutch Shells hemland.

Barcelona

Bered dig på att få Barcelonas nattliga hemligheter avslöjade. Vi skickade ut journalisten Jane Cloete på midnattsgatorna i den katalanska huvudstaden för att hitta en hemlig rutt.