Nästan 25 år efter socialismens fall är det full fart i centrala Warszawa. Staden kryllar av barer. Restauranger. Människor. Det känns passande att utforska stadens gator sida vid sida med Warszawas invånare när de dyker ner i sitt förflutna och firar den kulturella identiteten hos en stad som snabbt ändrar personlighet.

När jag kör genom hjärtat av Warszawa observerar jag omgivningarna med stort intresse. Inte på grund av det becksvarta ljuset eller de museibesökande nattugglorna, utan på grund av det jag delar vägarna med: den charmiga kuliss som utgörs av gamla spårvagnar, bussar och kavalkader av historiska bilar.

personer som sitter på en restaurang

Polsk stolthet

Det är över 20 år sedan min tid som student i den här tidigare sömniga socialistiska staden. Det är fantastiskt hur Warszawa har förändrats sedan dess. I dag är Polens huvudstad en stad som aldrig sover. Jag kunde aldrig föreställa mig att det skulle bli så.

Ikväll inser jag att den en gång provinsiella staden på gränsen till östblocket nu har börjat blomstra och är i färd med att växa sig stark. På vilka andra platser i världen hittar du en sådan här blandning av stilar, som till exempel den arkitektoniska blandningen som finns i centrala Warszawa? Socialrealism blandas med art nouveau och riktiga pärlor från barocken. Kultur- och vetenskapspalatset är inte särskilt populärt och ogillas till och med hos vissa ur lokalbefolkningen, men det är ett enastående exempel på stalinistisk arkitektur, sällsynt utanför det forna Sovjetunionen.

Vi glider fram längs den kungliga vägen och vidare ned i Powiśle-distriktet, där ljudet av jazz, rock eller blues från barernas öppna dörrar lockar in förbipasserande. Men det är bara när jag kör genom den gamla stadsdelen (Stare Miastro) och den nya stadsdelen (Nowe Miasto) som jag inser att New York inte är den enda staden som aldrig sover. Skillnaden är att arkitekturen i New York inte är i närheten av att vara lika motsägelsefull som Warszawas.

Bil på gatan runt midnatt

Warszawa i ett nytt ljus

Det kan tyckas märkligt, men gatubelysning är något av en lyx i en stad där du förr var tvungen att bära omkring på en ficklampa för att hitta – även icke-rökare brukade ha tändstickor i fickorna för att hitta sina busshållplatser i mörkret. I dag är Warszawa en väl upplyst och trevlig stad även på natten; det varma ljuset från gatubelysningen lyser upp varje hörn.

Jag delar vägen med några få andra bilar – staden tystnar inte helt förrän klockan blir fyra fem på morgonen – där jag kör över stadens broar för att betrakta dess fantastiska arkitektur. Det är tillräckligt ljust för att jag ska kunna njuta av utsikten och se ljusen från staden skimra på floden som stjärnor på himlen.

De två pylonbroarna är särskilt charmiga: Świętokrzyski och Siekierkowski. Men konstnärssjälarna tycker nog att Poniatowskiego-bron är mest spännande. De kusliga – och ganska ovanliga – stålkonstruktionerna under överbyggnaden är verkligen imponerande.

När jag avslutar min hemliga rutt genom Warszawa börjar solen värma upp gatorna, och påminner mig om att jag har missat en natts sömn. Men det känns helt okej. När jag åker hemåt får jag ny energi av tanken på att staden, som tidigare var helt tom på turister, nu har något för alla. Du borde prova själv någon gång. Du kommer inte att bli besviken.

Mer under Hemliga rutter

Amsterdam

Amsterdam är mer känt för sina kanalbåtar och cyklar än bilvänliga gator. Motorjournalisten Victoria MacMillan Bell reste till Nederländerna, Royal Dutch Shells hemland.

Barcelona

Bered dig på att få Barcelonas nattliga hemligheter avslöjade. Vi skickade ut journalisten Jane Cloete på midnattsgatorna i den katalanska huvudstaden för att hitta en hemlig rutt.