Motorns anatomi: Motorns näring
Bränslet är motorns blod och Shell V-Power Nitro+ är vårt bästa prestandabränsle. Vi visar dig hur det fungerar.
Glenn Wilson
En bilingenjör med mer än 35 års erfarenhet av branschen. Han är en del av Shells motor- och fordonstekniska team och har arbetat med Shells V-Power-bränslen sedan starten av utvecklingsprogrammet.
Din bil eller motorcykel behöver, precis som du och jag, våra ”fem om dagen” för att hålla oss friska.
Glenn Wilson är bilingenjör och har arbetat för Shell i över 25 år. Med sin omfattande erfarenhet har han nästan blivit en slags näringsfysiolog för motorer och vet exakt vad din motor bör ha för kost.
Nyckeln när vi tar fram våra bästa prestandabränslen är en förståelse för vad som händer i hjärtat av motorn; interaktionen mellan bränsle och motorkomponenter. Valet av bränsle kan spela en stor roll för om bilen presterar på topp eller inte.
Men hur fungerar Shell V-Power Nitro+? Vi bad Glenn visa oss motorns anatomi.
Förbränningskammaren
Motorns hjärta och lungor. Här sugs luft in och blandas med bränsle innan den kastas runt, komprimeras, förbränns och därefter släpps ut genom avgasröret. Den här fyrtaktscykeln kallas för Ottocykeln.
I bensinmotorer startar förbränningen med en gnista från tändstiftet. Den jämna förbränningen utvecklar sedan ett tryck som tvingar ned kolven. Men under högt tryck och hög temperatur kan vissa bensinbränslen självantända. Detta kan resultera i ett ”knackande” eller ”sprakande” ljud när små oregelbundna förbränningsexplosioner uppstår i motorn. Detta kan leda till en försämrad motorprestanda och i värsta fall permanenta skador på motorn. Bensinens oktantal är ett mått på hur väl bränslet kan motstå denna ”tändningsknackning”.
”Att tajma förbränningen är avgörande för att säkra effektiv energiöverföring från bränslet som förbränns, till motorn. Med högre oktankvalitet kan gnistan tändas snabbare och det gör att kolven kan tryckas ner mer effektivt och under längre tid”, säger Wilson.
Bränsleinjektorer
Det är bränsleinjektorns uppgift att se till att bränslet fördelas och blandas i luften i exakt det mönster och i den mängd som krävs. I en dieselmotor sprutar injektorerna in högtrycksbränsle genom hål som inte är bredare än ett människohår.
Med vissa bränslen kan smuts samlas i injektorhålen och störa sprutmönstret, vilket resulterar i dålig förbränning och effektförlust. ”Dieselbränslen är extra känsliga mot avlagringar i injektorerna och det kan verkligen gå ut över sprutmönstret”, säger Wilson.
Shell V-Power Nitro+ diesel har utformats för att återställa och bibehålla motoreffekten genom att aktivt skydda din motor.
Insugningsventiler
Insugningsventilernas uppgift är att, beroende på motorns utformning, släppa in luft – eller blandningen av luft och bränsle – i förbränningskammaren genom att öppna och stänga sig flera hundra gånger i minuten. I konventionella motorer med indirekt bränsleinsprutning kan insugningsventilerna få beläggningar som potentiellt kan försämra motoreffekten.
”Om avlagringar samlas i insugningsventilerna i en bensinmotor kan motorn gå trögt när du vill accelerera. Du får både mindre kraft och sämre respons”, förklarar Wilson.
Shell V-Power Nitro+ är utformat för att omedelbart sätta igång processen med att rensa bort avlagringar som kan leda till försämrad prestanda.
Kolvringar
Kolvringarna är utformade för att täta mellan kolven och cylinderväggen och glider upp och ned längs cylinderborrningarna flera tusen gånger per minut.
”Insidan av en motor är en tuff plats att vara på, speciellt på toppen och botten av kolvslaget, där slaghastigheten praktiskt taget är noll. Smörjningen kan vara svår att bibehålla och friktion kan uppstå mellan kolvringarna och cylinderväggarna”, förklarar Wilson.
Området mellan dessa komponenter är svårt att smörja. Ringarna måste sluta tätt för att förhindra att smörjolja når förbränningsutrymmet, eftersom detta kan leda till ökade utsläpp från motorn och hindrar förbränningsgaser från att komma in i vevhuset.
Här får vi stifta bekantskap med en annan unik del av Shells teknik: ”Shell V-Power Nitro+ innehåller friktionsmodifierande teknik (FMT), utformad för att minska friktionen i viktiga motordelar, särskilt i kolvenheten. Bränslet hjälper på så sätt viktiga motordelar att röra sig friare, vilket frigör värdefull energi som kan leda till bättre acceleration och motoreffekt. Det här är bara ett exempel på hur kunskap från det tekniska samarbetet med Scuderia Ferrari kan vara till nytta för Shells kunder.”
Mer under Privatkund
Motorns anatomi: hjärtats slag
Fyrtaktsmotorn patenterades för första gången för nästan 150 år sedan och mycket har förändrats sedan dess. Vårt mål är att visa vad som händer med ditt bränsle i moderna motorer.
10 säkerhetstips
Följ Don Palmers råd så blir du en bättre och säkrare förare.